Bugün sizlere kendi tezimden parçalar paylaşmak istiyorum. Tez konum Yeniden Çevrim Türk Filmleri Afişlerinin Göstergebilimsel Analizi. Yeniden çevrim kavramını sizinle paylaşmak istiyorum.

James Monaco, yeniden çevrim filmi daha önceden çekilen bir filmin, bir malzemenin yeniden çevrilmesi olarak tanımlamaktadır. Michael B. Druxman, bu tanımdan farklı olarak yeniden çevrimi yapılacak olan filmin, aynı edebi sunumu temel aldıktan sonra aynı malzemenin kullanım zorunluluğunun olmadığını ifade etmektedir. International Film Encyclopedia‟ya göre yeniden çevrim kavramı için daha öncesinde çekilmiş olan bir filmi tekrar sunuyor olması yeterlidir. Manfred Hobsch, yeniden çevrimi daha önce çekilip sinemada başarı yakalayan bir filmin yeniden çevrilmesi olarak tanımlamaktadır. Aynı filmin farklı dillerdeki türleri yeniden çevrim olarak kabul edilmemektedir (Aktaran: Esin, 2005: 12). Yeniden çevrim film, bir uyarlama çeşitidir. Çekilmiş olan bir film kaynak olarak kullanılmaktadır. Yeniden çevrim film, ışıktan, kamera hareketlerine, kostüme biçimsel olarak tekrardan meydana getirmektedir. Çekilen yeniden çevrimlerde dikkate alınması gereken ilk çekilen filmdir. Çünkü biçem her aktarmada değişikliğe uğrayacaktır. Anlatıyı belirleyen unsurlardan biri de biçimsel kullanımlardır. Örneğin bir sahneden oyuncunun yüzünün ışık alıp almaması, ışığa dair biçimsel bir kullanımdır. Bu durum, filmin atmosferine ve anlatıya hizmet etmektedir. Kullanılan kıyafetlerin rengi, arka plan, dekor seçimi betimlemeler sayesinde anlatıya katkıda bulunacaktır. Yeniden çevrim, anlatısal ve biçemsel açıdan aynı gösterge sistemleri arasında yapılan bir uyarlamadır (Esin, 2005: 13).

Türk sinemasında yeniden çevrim film denildiği zaman akla ilk gelen film, Şerif Gören tarafından çekilmiş olan Yılanların Öcü‟dür. İlki roman uyarlaması olan Yılanların Öcü filmi 1962 yılında Metin Erksan, 1985 yılında Şerif Gören tarafından çekilmiştir. 1962 yılında Ankara‟da bir sinemada gösterime giren Yılanların Öcü bir grup tarafından protesto edilmiştir. Sansür nedeniyle bu filmde yer almayan bazı bölümler, 1985 yılındaki yeniden çevrimde bulunmaktadır. 1985 yılındaki yeniden çevriminin 1962 yılındaki filmden başka bir farkı ise renkli oluşudur (Gökşar, 2010: 106). Yeniden çevrim filmleri genellikle farklı yönetmenler tarafından çevrilmektedir. Az da olsa aynı yönetmen tarafından tekrarlanan yeniden çevrim filmleri de mevcuttur. Memduh Ün tarafından 1958 ve 1971 yıllarında çekilen Üç Arkadaş Filmi buna örnektir. 1970‟li yılların teknikleri sayesinde ekrana renkli 6 yansıtılan Üç Arkadaş televizyon kanallarının sık sık gösterimiyle filmi zamanımıza kadar ulaştırmıştır (Küçükören, 2005: 127). Hollywood ve Avrupa’daki örneklerinin aksine Türk Sineması’nın yeniden çevrim filmleri farklılık göstermektedir. Avrupa kendi sinemasına, Hollywood farklı kültürlere yönelirken, Türk sineması daha çok kendi edebiyat ürünlerine yönelmektedir. Hatta Türk Sineması‟ndaki yeniden çevrim filmlerinin orijinalleri birer edebi metin uyarlama örneğidir (Gökşar, 2010: 107). Yılanların Öcü, Üç Arkadaş, Senede Bir Gün, Yaşar Ne Yaşar Ne Yaşamaz, Yedi Kocalı Hürmüz, Fosforlu Cevriye gibi bazı filmler Türk Sineması yeniden çevrim filmlerine örnektir.

'